BLOG


Horloges maken de man. En vrouw.

Sparnaaij Juweliers. Out of the box, net even anders dan, dit zijn wij, hier kunt u bij ons terecht. Een familie bedrijf met een bekend gezicht in het Aalsmeerse. Authentiek en professioneel. Een dankbaar onderwerp om in beeld te brengen.

Bedrijfsfilosofie in beeld.

Heerlijk. Niet alleen de soepen, maar ook de mensen achter Soep Aalsmeer. Eerlijk, net als de producten die gebruikt worden. Een filosofie die aanspreekt, een werkwijze die geheel past in deze tijd. Proeven/ Bestellen kan via soepaalsmeer.nl Eet smakelijk!

 We veranderen allemaal, dus uw bedrijf ook.

De aarde draait, getijden komen en gaan. Voor je het weet bestaat het bedrijf 5, 10, 12,5 of 25 jaar. En in die jaren veranderd er veel. Niet alleen persoonlijk, maar zeker ook zakelijk. Niets is meer wat het was toen het bedrijf startte, hoe kort of lang geleden ook. Breng dit in beeld, laat de klant zien dat u meegaat met de tijd, dat uw service en aanbod veranderd en verbeterd is. Een jubileum te vieren? Grijp zo'n moment of die tijd aan iets extra's te doen voor klanten. Ook dat is klantenbinding en waardering. Succes verzekerd.

Hoe herhaling werkt.

Repetitio mater scientiae est, ofwel: herhaling is de moeder van de wetenschap. Wat betreft gunnen wordt ook altijd gesproken over de kracht van herhaling. Is herhaling echt zo belangrijk? Hoe pak je dit aan?

Wanneer informatie wordt verwerkt, wordt in de hersenen een verbinding gelegd. Deze verbindingen sterven af - als ze niet meer gebruikt worden- en verdwijnen. Bij blijvend gebruik van de verbindingen worden deze steeds sterker. De informatie die bij deze verbinding hoort wordt steeds sneller verwerkt, je kunt je de informatie daardoor makkelijker herinneren. De verbinding is een soort cookie van de hersenen dus.

Dit principe gaat op voor iedere vorm van informatie, en zeer zeker voor beeld. Iemand ziet een beeld/foto, verwerkt de informatie en in de hersenen wordt een verbinding gelegd tussen, bijvoorbeeld, uw bedrijfsnaam en de dienst die u aanbiedt. Deze persoon ziet het beeld nog eens, en nog eens, waardoor de verbinding in de hersenen wordt versterkt. Op het moment dat deze persoon/bedrijf de dienst die u aanbiedt nodig heeft, kan hij/zij zich makkelijk uw bedrijfsnaam herinneren.

U vraagt zich vast af of consumenten/bedrijven er niet gek van worden, die continue herhaling. Heeft dat geen averechts effect? Niet wanneer u de boodschap afstemt op de doelgroep. Door middel van een beeld wordt de klant met interesse herinnerd dat wat hij/zij nog moet doen; namelijk uw product afnemen.

Mensen lezen niet. Ze kijken plaatjes.

De aandacht van de consument kan (ook) vastgehouden worden door kleine veranderingen toe te passen in PR uitingen. Het gaat hierbij om beeld die op het eerste oog gelijk zijn maar toch een kleine verandering hebben ondergaan, zoals het verplaatsen van het bedrijfslogo. De hersenen registreren dit, waardoor de kijker onbewust extra aandacht aan het beeld besteedt.

Onderzoek wijst uit dat (onopvallende) uitingen ervoor zorgen dat een consument een gevoel van vertrouwdheid en bekendheid met een bedrijf ontwikkelt. Hierdoor ontwikkelt de consument een positieve houding ten aanzien van het merk, wat aansluitend een positief effect op het aankoopgedrag meebrengt. Naar mate de consument meer uitingen te zien krijgt, neemt hij een positievere houding ten aanzien van het merk aan.

Herhalen, herinneren, herkennen. Drie factoren die ervoor zorgen dat de klant, het bedrijf en uw doelgroep aan u denkt op het moment dat iemand vraagt 'kent u iemand die?' En omdat het beeld een goed gevoel oproept, is de gunfactor groot.

Stockfotografie is niet goedkoper!

Het is een veel gebruikt en veel gehoord fenomeen, stockfotografie. Een eenvoudige en goedkope manier om een site of drukwerk op te leuken. Maar is het ook en verstandige keuze? Niet altijd. Als het resultaat niet het beoogde doel oplevert is goedkoop duurkoop.

Regelmatig zie ik dat bedrijven uit kostentechnisch oogpunt kiezen voor stockfotografie. De keuze voor een bepaalde foto wordt vervolgens gemaakt vanuit gevoel, en niet vanuit marketing technisch oogpunt. Hierdoor kunnen fotos een verkeerde indruk of verwachting wekken bij de doelgroep van een bedrijf. De uitstraling van het digitale bedrijf (website) moet immers wel aansluiten bij het fysieke bedrijf. Het is dus belangrijk te letten op de inhoud van de afbeeldingen. Een onafhankelijke partij mee laten kijken geeft vaak een verfrissende blik.

Kleur en stijl zijn ook belangrijk. Een foto die niet aansluit bij de huisstijl kan als storend worden ervaren. Veel stockfotografie sites verkopen fotomateriaal uit het buitenland. Deze fotos zijn (meestal) niet representatief voor de Nederlandse markt en dus ook niet voor jouw bedrijf. Kies dus voor beeld dat aansluit bij de Nederlandse markt en de doelgroep aanspreekt.

Stockfotografie kan best mooi zijn. Maar het is niet exclusief. Het is dan ook de vraag of het oplevert wat u er van verwacht. Wilt u zich onderscheiden van de concurrent? Zorg dan dat u weet waarin u zich onderscheid, waar uw kracht ligt. En dat laten zien maakt dat u onderscheidend bent.

Goede fotografie verdient zich binnen no time terug. Als onderdeel van de marketing strategie en name branding. Websites worden gemiddeld zon 1,2 seconden bekeken alvorens de bezoeker beslist verder te kijken of door te gaan naar de volgende. Goede beeldvorming houd bezoekers vast, maakt ze nieuwsgierig. Het is net als een nieuw kostuum of jurk; zonder het juiste overhemd of mooie schoenen is het gewoon niet af en het plaatje incompleet.

Kortom; laat u goed adviseren en zorg dat uw bedrijf zichtbaar is. Gegarandeerd omzet verhogend!

Gebruik maken van de kijkrichting, hoe doe je dat?

Fotografen weten dat de kijkrichting van de persoon op de foto de blik van de kijker stuurt. Het staat in elk boek over fotografie en elke fotograaf maakt er gebruik van. Maar wat betekent dit voor uw website?

Als u foto's van personen/medewerkers gebruikt, laat ze dan kijken naar tekst op uw pagina of een ander belangrijk element waar u de aandacht op wilt vestigen. Foto's van mensen die recht in de camera kijken, kaatsen de blik van de gebruiker terug. Ze trekken wel de aandacht, maar kunnen ook intimideren. Als u liever hebt dat bezoekers naar de ogen van de personen op uw website kijken in plaats van naar de knop 'Koop nu', en dat uw businessmodel is, doe dat dan gerust.

Vergeet niet dat bezoekers anders naar uw bedrijf kijken dan u zelf. Ze kennen het bedrijf (nog) niet, en dat is een aspect waar u gebruik van kunt maken. Geef de bezoeker een goed gevoel door uw bedrijf echt te laten zien. Vermijd ellenlange teksten en foto's die niet waarheidsgetrouw (stockfoto's) zijn. Op deze site staat een uitleg over 'eye tracking', een onderzoek naar kijkgedrag op internet.

Websites worden gemiddeld zo'n 1,2 seconden bekeken alvorens de bezoeker beslist verder te kijken of door te gaan naar de volgende. Goede beeldvorming houd bezoekers vast, maakt ze nieuwsgierig. Het is net als een nieuw kostuum of jurk; zonder het juiste overhemd of mooie schoenen is het gewoon niet af en het plaatje incompleet.

Kortom; maak gebruik van goed beeldmateriaal. Gegarandeerd omzet verhogend!

Linkedin voor iedereen.

In plaats van het iedereen zelf uit te laten vinden besloot de Loogman Groep voor haar personeel een linkedin workshop te organiseren, in combinatie met het laten maken van goede profielfoto's. Een goede keuze, want het een kan niet zonder het ander. Herkenbaarheid, duidelijkheid, service gericht en toegankelijk. Allemaal steekwoorden die passen bij dit bedrijf en het personeel.

Maar liefst 27 medewerkers zijn voorzien van een nieuwe profielfoto, voor alle social media. Een profielfoto is een eerste (online) kennismaking met een persoon. Je krijgt maar één kans om een eerste -goede- indruk te maken, grijp deze aan! Een mooie opdracht voor een nog mooier bedrijf.

'Kijk, zulke foto's wil ik ook op mijn website!'

Iets wat ik met grote regelmaat hoor als ik bij klanten kom. En ik zie foto’s of een website van een concurrent. Veel bedrijven kijken naar hun concurrent en wat die doet. Hoe profileert mijn concurrent zich, wat biedt hij aan, wat levert hij en wat zijn zijn prijzen?

Prima natuurlijk, want weten wat er in uw branche speelt is belangrijk. Helaas vergeten veel bedrijven naar een nog grotere speler te kijken, en dat is hun doelgroep. Wat vraagt uw doelgroep, wat wil uw doelgroep en hoe vinden ze u als bedrijf? Vergeet de concurrent, focus op uw doelgroep!

Ik verbaas me er steeds weer over dat bedrijven heel goed weten wat ze leveren, wat maakt dat ze goed zijn in wat ze doen en hoe ze gezien willen worden. Ze laten het alleen niet zien, en dat is jammer. Want daardoor weet de doelgroep niet dat u weet wat de vraag van de doelgroep is.

Onderscheidend zijn begint bij laten zien dat u onderscheidend bent. Focus op uw doelgroep en niet op de concurrent. Laat zien wie u bent en wat u doet, weet wat de vraag van de doelgroep is, laat zien dat u het antwoord hebt. Waarom een klant juist bij u moet zijn voor dat ene product of die ene dienst.

Laat de extra's zien (die voor u logisch zijn maar de klant niet ziet) en laat uzelf, uw bedrijf zien. Want u bent het bedrijf en het bedrijf dat bent u.

Door goed in beeld te brengen wat uw onderscheidend vermogen is zal de doelgroep zich eerder aangesproken voelen. U hebt immers maar een kans voor een eerste indruk!

Laat jezelf zien!

Geen bedrijf zonder eigenaar en personeel. Zaken doe je met een persoon, een vertegenwoordiger van een bedrijf. Belangrijk dus dat het bedrijf een 'smoel' heeft. Zowel online als offline. enbeiden sluiten op elkaar aan, zijn herkenbaar en echt.

'What you see is what you get!'

Als professional straat je vertrouwen uit, neem je je kalnt serieus en het vak dat je uitoefent ook. Zoek je op Linkedin naar een connectie dan is het visuele beeld van die persoon heel belangrijk. Dit beeld is zelfs voor een groot deel bepalend voor jouw eventuele actie; nodigt deze jou uit dieper in te gaan op wat je ziet of klik je weg? Allemaal kwesties waar je als ondernemer niet bij stilstaat, maar wel heel belangrijk zijn voor jouw bedrijfsvoering.

'Maak beeld een prioriteit, geen sluitpost.'

Verkoop sneller, verkoop meer. Vind die droombaan, vind het juiste personeelslid. Bereik je doelgroep, vergroot je afzetmarkt. Doelen die beeld bewerkstelligen. Een professionele dienst, voor professionals die willen groeien.

Waarom beeldoptimalisatie belangrijk is voor zoekmachines

Beeld en beeldmateriaal is meestal niet het eerste waar bedrijven aan denken als het gaat om vindbaarheid en zoekmachines. En dat is jammer, want met het juiste gebruik van beeld en de optimalisatie daarvan vergroot je je vindbaarheid.
Tekst is tekst, beeld is beeld. Wellicht een open deur; gebruik tekst en beeld waarvoor het bedoeld is. Zoekmachines lezen geen tekst in afbeeldingen, ze kunnen enkel de tekst en HTML-tags eromheen lezen. Teksten in afbeeldingen hebben dus geen zin, en kunnen zelfs als storend ervaren worden, tenzij het gaat om bijvoorbeeld een infographic.
Benut de bestandsnaam. Hoe moet het dan wel? Heel simpel; zorg ervoor dat in de naam van de gebruikte foto de naam van jouw bedrijf verwerkt is. Zelf doe ik dit automatisch bij de afhandeling van mijn werk. Makkelijk voor mij en heel handig voor mijn klant. Google geeft bijvoorbeeld bij een zoekopdracht ook altijd afbeeldingen weer bij de resultaten, en ogen worden altijd automatisch naar 'plaatjes' getrokken.

K.I.S. Gebruik maximaal 4 woorden in de bestandsnaam, gescheiden door een koppelteken. Weet je niet hoe het moet? Vraag het dan aan je fotograaf, webdesigner of web- beheerder. Zorg er daarbij ook voor dat de afbeeldingen niet te groot zijn waardoor de laadtijd van je website vertraagd. Kortom; keep it simple!

Gebruik authentieke beelden. Op foto's berust auteursrecht, ook die, welke via een beeldbank zijn aangeschaft. Iedere foto beschikt over metadata, waarin alle gegevens terug te vinden zijn van opnamedatum tot en met de gegevens van de fotograaf. Deze kunnen niet gewijzigd worden, echter, kun je in overleg met de maker vragen om bepaalde trefwoorden. Ook dit komt jouw vindbaarheid ten goede. Nog een reden dus om te kiezen voor custom-made beeldmateriaal ipv kan en klare foto's. De kans is groter dat zoekmachines dan juist jouw website bovenaan plaatsen in de resultaten ipv honderden anderen met dezelfde foto's.....

Een veilingmeester in beeld

Een veilingmeester in mijn studio, een dame die zeer bekend is in de wereld van Flora Holland. Een uitdaging en eer tegelijk. Naast haar werk als veilingmeester is Luus ook een begenadigd tuin-ontwerpster. Een mooi mens die mooie foto's verdient.

Voor meer info over het werk van Luus bezoekt u haar website; www.lhcreaties.nl

Eerst zien, dan geloven.

De betrouwbaarheid van een bedrijf is niet alleen af te meten aan de service die geleverd wordt, of het nakomen van afspraken, maar ook -en niet op de minste plaats- door de manier waarop een bedrijf zichtbaar is voor haar (potentiële) klanten. Naast betrouwbaar maakt dit een bedrijf ook geloofwaardig.

What you see is what you get.

Laten zien wat je doet, hoe je werkt, met wie en waarmee, allemaal zaken die de keuze van een klant beïnvloeden. Andersgezegd kun je als bedrijf de keuze van een klant beïnvloeden door het gebruik van beeld op website, reclame-uitingen, LinkedIn, Facebook etc. Belangrijke vuistregel daarbij is trouw te blijven aan de waarheid; klanten komen er geheid achter wanneer het bedrijf zich online beter voordoet dan het in werkelijkheid is. In de praktijk betekend dat nog wel eens het verlies van deze klant. En dat is jammer.

Investeren in een goede bedrijfsvoering, materiaal, personeel, voorraad, allemaal logische stappen om een bedrijf te kunnen runnen. Een klant de kans geven de processen, kwaliteit en het gezicht van het bedrijf te zien is tevens een investering, maar voor veel bedrijven een sluitpost.

1,2 seconden.

Een gemiddelde surfer blijft slechts 1,2 seconden 'hangen' op en website. In die 1,2 seconden besluit hij/zij of het interessant is wat er staat, of verder surft naar andere websites. En dat is de uitdaging; hoe beïnvloed ik deze surfer zo, dat hij/zij op de site blijft en contact opneemt? Het antwoord is simpel. Met goede foto's.

Ik maak de foto, niet mijn camera.

Een bedrijf in beeld brengen vraagt niet alleen gedegen technisch kennis van een camera, maar ook kennis van compositie, de invloed van licht, de achtergrond van het bedrijf en het aanvoelen van sfeer en de wens van de klant. Goed beeldmateriaal verdient zich altijd terug. Beeld, product, klant, mijn expertise, uw winst.

Nominatie Ondernemer van het Jaar 2016

Op 15 oktober 2016 werd tijdens de voorronde van Ondernemer van het Jaar bekendgemaakt dat ik, samen met 4 andere bedrijven genomineerd ben voor de titel. Daar ben ik uiteraard heel trots op.

In navolging op mijn pitch die avond, waarbij ik de 4 bedrijven noemde, heb ik op woensdag 5 oktober allen bezocht en mijn felicitaties overgebracht. Als kado heb ik hen allen een foto van het bedrijf aangeboden, een mooie blijven de herinnering aan deze nominatie. Ik voel mij trots en vereerd tussen deze bedrijven te mogen staan!

Een fotoverslag en leuke filmpjes van de overhandiging bij alle bedrijven kun je hier bekijken; Ondernemend Aalsmeer op Facebook.

Op 17 november 2016 was de finale, in de Crown Studio's Aalsmeer. Loogman Tanken en Wassen was de grote winnaar!

Portretfotografie, een vak op zich


Bij het maken van portretten ga ik altijd op zoek naar jou, de mens achter het bedrijf. Ik weet als geen ander hoe het voelt voor de camera en zie het dan ook als persoonlijke uitdaging jou mooi op de foto te zetten, herkenbaar en helemaal jezelf. Het is aan mij jou te laten zien dat je wél fotogeniek bent, wél spontaan op de foto kunt en wél blij bent met het resultaat.


Share by: